Første uge

Det har ikke været så koldt i tre år, siger de. Og kan lide kulden. Jeg har også vænnet mig mere til det – synes faktisk meget godt om det. Når solen skinner og det ikke blæser i hvert fald. Men kunne også godt lide at det var lidt varmere i morges…

I torsdags så jeg hundeslæder for første gang og det ser så fint ud. Hundene, der normalt står bundet og ser bidske ud, har tungen ude af munden og arbejder hårdt for føden. Jeg troede at man bare skulle sidde stille på den slæde og kigge på naturen og hundenumserne, men niks: lige så snart det går opad skal man hoppe af og løbe ved siden af. Jeg talte med nogle piger, der prøvede det i lørdags og de syntes, det var hårdt arbejde. Rigtig sjovt at køre nedad i fuld fart, knap så afslappende at skulle gå opad gennem dyb sne.

I lørdags byggede vi en stor isbjørn ude i sneen. Det var Agathe, der er grønlænder, fysioterapeut på sygehuset og gift med byens bager, som havde inviteret. Så mødte jeg hendes søster og søsterens to børn. Vi byggede den ved at skære store klodser af sne og stable dem – ligesom når man laver en snehytte. Det er ret smart, at man kan bære rundt på sådan nogle klodser af sne. Jeg har altså altid troet, at det var is man skar ud, men åbenbart ikke.

Lørdag aften var jeg inviteret med til forfest hos Nadia, den anden fysioterapeut på sygehuset, inden vi skulle i byen. Det er ligesom at være teenager – man drikker inden man går ud, for det er alt for dyrt på værtshusene… Så jeg var på Raaja (Rejen), som vist er et ret festligt sted, i hvert fald når der er mange mennesker. Og det er der åbenbart mest fredag. Så da vi kom ind i vores skitøj – syv hunkøn og en mand – gik der ikke mange øjeblikke førend vi var komplet omringede. Af en gruppe danske mænd med for mange penge. De arbejdede syv dage om ugen nede på rejefabrikken, havde været her siden januar og skal først hjem i april. Så de gav omgange og underholdt og nød at have kvindeligt selskab 🙂
Kukkukkooq er byens andet værtshus, efter sigende med et lidt ældre publikum, men det ligger lige ved siden af Rejen, så det finder jeg nok ud af. Og begge ligger lige nedenfor alderdomshjemmet. Derudover har byen et diskotek. Starlight, hedder det… Og hvis jeg kender mig selv ret, så skal I nok få historier derfra på et tidspunkt!

Søndag så jeg “Black Swan” i biografen i Kulturhuset, og da vi kom ud var der NORDLYS!!!!!
Det var så fantastisk. Helt ubeskriveligt. Jeg fik lyst til at ringe til Elværket og bede dem om at slukke alt lys i byen, men man kunne nu alligevel godt se at det var grønligt og med sarte lyserøde nuancer når det var mest kraftigt. Den måde det snoede og bevægede sig på himlen var helt eventyrlig – jeg har virkelig aldrig oplevet noget lignende.
Prøv at billed-google “nordlys” og se alle de fantastiske fotografier. Farverne var ikke så vilde, det var mere som fotoet herunder. Jeg håber at få mulighed for at komme ud i naturen og se det på et tidspunkt.

Foreløbig er jeg meget begejstret for livet her. Der er søde kolleger og hyggelige beboere her på Utoqqaat angerlarsimaffiat (alderdomshjemmet), jeg er godt i gang med at lære folk at kende, her er de smukkeste omgivelser og masser af muligheder for fritidsfornøjelser.
I morgen er der stormøde for alle, der gerne vil være frivillige til Arctic Circle Race http://www.acr.gl/ som bliver afholdt 8.-10. april, men det kommer jeg nok til at fortælle meget mere om.

, , , ,

  1. Skriv en kommentar

Skriv en kommentar