Det spøger

Jeg havde godt regnet med, at jeg ville få nogle anderledes oplevelser, men denne havde jeg ikke set komme…

I går var der personalemøde, hvor der bl.a. skulle informeres om indkøbspolitik og tales om misbrug af taxaboner. Jeg sad ved siden af Aja, der løbende oversatte for mig, så jeg forstod hvad der foregik.
De gar i gang med et nyt emne, og Aja oversætter: “Det er fordi, der har været problemer med nogle ånder, der er her på alderdomshjemmet.”
Mig: “?”
Jojo, den var god nok. Både personalet og beboerne har været generet af dem, så der kom to folk fra kommunen, hvoraf den ene kunne noget med ånder. De tog den ene onde ånd med sig, og har så ellers anbefalet ophængning af små kors samt hyppige fadervor i alle rum. Samtidig må man endelig ikke skælde ud på ånderne, man skal åbne vinduet og lede dem mod lyset.
Det er også vigtigt, at personalet ikke taler så meget om det, for det gør det kun værre. Personalet må heller ikke filme eller fotografere ånderne. De må heller ikke stille salt i vinduerne, selvom en af vikarerne havde hørt fra en dame i byen, at det ville hjælpe.

Vil I gerne vide hvordan ånderne generede?
De tændte lys og kaldealarmer samt åbnede og lukkede døre i rum, hvor der ikke var nogle mennesker. Værst var det på demensafdelingen.

I dag til frokost spurgte en af pigerne fra dagcenteret (jeg kan ikke huske hvad hun hedder…) om jeg havde hørt, at det spøgte. Med munden fuld af overkogte rosenkål forsøgte jeg at lægge ansigtet i de rette folder og svare: “mmm ja, er I meget generet af det?”
Hun virkede ikke sådan, men fortalte at vi ikke måtte tale om det og at der var hængt kors op over alt. Små hvide trækors. Jeg spurgte om det ville hjælpe, men det vidste hun ikke.

Senere i dag læste jeg i et gammelt fys.notat, at en af beboerne havde fået ok til at droppe træning en dag, hvor han hellere ville synge afsked til en døende person. Måske der ikke er nogen, der har sunget for ånderne da de døde?

Er det skørt og dumt? Ja lidt, med min rationelle, naturvidenskabelige logik og ugudelige tilgang til verden. Men er det også charmerende og fint at den slags findes her midt i moderne Sisimiut? Jeg er begejstret!

, ,

  1. #1 by Gitte Anker Norgaard on 17. marts 2011 - 7:43 pm

    LOL det er fantastisk.

    Kørte forbi Ørsted idag, det var helt mærkeligt ikke at skulle stoppe for at se om du var der… og bagefter var jeg i den afdeling af fitness world jeg kun har været i med dig… tror også der er noget med ånderne hernede i DK… (hvor det i øvrigt også er blevet lidt hvidt igen…)

  2. #2 by Anja on 18. marts 2011 - 10:35 am

    Hej christine
    Hvor er det hyggeligt, jeg synes det er fedt at du er taget afsted, er sikker på at du får en masse gode oplevelser med dig hjem, og lærer en masse om dig selv og måske spøgelser?? :o)
    hyggeligt at læse med på sidelinjen.
    Stort knus Anja

  3. #3 by Anders on 18. marts 2011 - 2:22 pm

    det kunne vaere begyndelsen til en rigtigt god horror film!!

    hvad er sproget? Hvor mange taler Dansk?

    • #4 by chrischros on 18. marts 2011 - 7:08 pm

      Well, primært er sproget grønlandsk. Personalet her kan dansk i varierende grad, nogle er dygtige, nogle forstår dansk, men taler det ikke.
      De fleste af beboerne forstår ikke dansk, hvorfor jeg er nødt til at have tolk med her i begyndelsen. Og nødt til at lære mig noget grønlandsk…

Skriv en kommentar